Hotel Pan Tadeusz, ul. Szosa Gdańska 43, Osielsko
Objaśnienia wstępne
Działając na podstawie artykułów 22b i 22c ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczości na tle seksualnym i ochronie małoletnich oraz konieczności zapewnienia osobom małoletnim przebywającym w Hotelu Pan Tadeusz należytej ochrony, wprowadzone zostały poniżej opisane „Standardy zachowania wobec osób małoletnich obowiązujące na terenie/obiekcie Hotelu”.
Opisując poniżej standardy zachowania, pod występującymi pojęciami rozumiemy:
- Hotel – obiekt hotelowy.
- Dyrektor Hotelu – osoba zarządzająca z ramienia właściciela.
- Pracownik Hotelu – osoba wchodząca w skład personelu Hotelu, niezależnie od podstawy prawnej wykonywanych przez nią prac.
- Małoletni – osoba, która nie ukończyła 18 roku życia.
- Kierownicy obszarów – pracownicy Hotelu odpowiedzialni za poszczególne obszary działania.
- Osoba dorosła – osoba, która ukończyła 18 lat.
Uwagi dotyczące procedur
Stosując opisane procedury, należy pamiętać, że mogą one stanowić niedogodność dla Gości hotelowych, w związku z czym należy wykazywać zrozumienie dla reakcji Gości, tłumaczyć im konieczność faktyczną i prawną stosowanych procedur. Reakcja Gościa hotelowego nie może jednak stanowić powodu do odstąpienia od procedur. W kontakcie z osobami małoletnimi należy zawsze uwzględniać ich poziom rozwoju emocjonalnego, intelektualnego czy stopień niepełnosprawności.
I. Zasady obowiązujące w relacjach między pracownikami Hotelu a małoletnim
- Hotel, mając na uwadze dobro przebywających na jego terenie małoletnich, dołoży wszelkich starań, aby zapewnić przejrzystość i świadomość działania pracowników Hotelu, mogących mieć kontakt z osobami małoletnimi.
- Pracownik Hotelu nie powinien dopuszczać do sytuacji pozostania samemu z osobą małoletnią w pomieszczeniach Hotelu, z wyjątkiem sytuacji, gdy zagrażałoby to jego dobru, w szczególności życiu i zdrowiu. W takiej sytuacji, jeśli to możliwe, należy poprosić o asystę inną osobę dorosłą lub wykorzystać pomieszczenia objęte monitoringiem.
- Jakiekolwiek kontakty pomiędzy pracownikiem Hotelu a małoletnim przebywającym w Hotelu nie powinny wykraczać poza interakcje uzasadnione obowiązkami służbowymi pracownika Hotelu.
II. Procedura identyfikacji małoletniego przebywającego w Hotelu i jego relacji z osobą dorosłą
- Identyfikacji małoletniego i jego relacji do osoby dorosłej, z którą przebywa w Hotelu, dokonują pracownicy hotelowej recepcji. Identyfikacja taka następuje na podstawie dokumentów małoletniego oraz osoby dorosłej, a w razie ich braku, na podstawie rozmowy z dorosłym oraz z małoletnim. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem ani opiekunem prawnym małoletniego, należy poprosić tę osobę o udowodnienie, np. poprzez okazanie stosownego dokumentu, zgody rodzica lub opiekuna prawnego.
- Uwzględniając poziom rozwoju intelektualnego osoby małoletniej, w miarę możliwości należy przeprowadzić z nią rozmowę, z szczególnym uwzględnieniem możliwości swobodnego i nieskrępowanego wypowiedzenia się.
- W przypadku, gdy pracownik recepcji nabierze jakichkolwiek wątpliwości co do relacji łączącej małoletniego i osobę dorosłą, z którą przebywa on w obiekcie, wówczas należy o tym dyskretnie powiadomić dyrektora Hotelu. Małoletni, jak i osoba dorosła powinni w tym czasie pozostawać pod obserwacją pracowników Hotelu.
- Odmowa przez osobę dorosłą, pod opieką której znajduje się osoba małoletnia przebywającą na terenie Hotelu, możliwości identyfikacji przez pracownika Hotelu powinna być odnotowana w uwagach rejestru gości.
III. Procedura reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie Hotelu jest zagrożone
- Jeżeli zaistnieje uzasadnione przypuszczenie, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie Hotelu jest zagrożone, wówczas każdy pracownik Hotelu jest zobowiązany do podjęcia adekwatnych działań.
- Uzasadnione podejrzenie skrzywdzenia małoletniego występuje w szczególności wtedy, gdy pracownik Hotelu zaobserwował okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie małoletniego, gdy małoletni nosi ślady mogące świadczyć o krzywdzeniu, a także gdy małoletni sam poinformował o krzywdzeniu.
- W przypadkach opisanych w punktach 1-2, działania pracownika Hotelu powinny polegać na natychmiastowym powiadomieniu o zaistniałej sytuacji dyrektora Hotelu, a jeśli to nie będzie możliwe lub mogłoby spowodować zbędne opóźnienie, na powiadomieniu policji.
- Jeśli od pracownika Hotelu można tego w danej sytuacji oczekiwać, może on podjąć również bezpośrednie działania mające na celu zastopowanie krzywdzenia, uwzględniając jednakże, by taka próba nie zagrażała bezpieczeństwu jego samego, małoletniego, ani też osób postronnych. Osobą postronną w rozumieniu niniejszego postanowienia nie jest sprawca lub współsprawca krzywdzenia. Działania pracownika Hotelu powinny pozostawać w granicach prawa, w szczególności stosować się do zasad regulujących kwestię obrony koniecznej lub tzw. zatrzymania obywatelskiego.
IV. Procedura i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego
- Po otrzymaniu informacji od pracownika Hotelu o zaistnieniu sytuacji opisywanych w niniejszych standardach, dyrektor Hotelu jest zobowiązany do ustalenia stanu sprawy oraz, jeśli ustalone okoliczności uzasadniają taki krok, do powiadomienia policji.
- W sytuacjach niecierpiących zwłoki do powiadomienia policji jest uprawniony i zobowiązany każdy pracownik Hotelu.
- Po powiadomieniu policji pracownicy Hotelu powinni zadbać, by małoletni oraz osoba dorosła, która mogła popełnić przestępstwo, nie oddalili się z Hotelu przed przybyciem funkcjonariuszy policji, a także by potencjalne dowody popełnienia przestępstwa nie uległy zniszczeniu (np. zabezpieczenie nagrań z kamer monitoringu).
V. Postanowienia końcowe
Osobami odpowiedzialnymi za zapoznanie pracowników Hotelu z obowiązującymi standardami są: dyrektor Hotelu, kierownicy poszczególnych obszarów. Potwierdzeniem przebytego szkolenia będzie podpis pracownika na odpowiednio do tego przygotowanej karcie odbytego szkolenia. Co najmniej raz na dwa lata dokonywana będzie ocena standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
Standardy podlegają udostępnieniu na stronie internetowej www.hotel-pan-tadeusz.pl oraz zostaną umieszczone w recepcji hotelowej.
Standardy wchodzą w życie z dniem 15 lutego 2024 roku.